استرس گرمایی در گاو شیری

 اثرات استرس گرمایی:

1. افزایش تعداد تنفس (افزایش تعداد تنفس به بیش از 70 بار در دقیقه ، دراین حالت
دهان گاو باز بوده و شروع به له له زدن می نماید.)
2. كاهش خوراک مصرفی
3. افزايش آب مصرفي
4. افزايش تعرق
5. كاهش جريان خون به اجزاي دروني
6. كاهش شير توليدي و کاهش عملكرد توليد مثلی
كاهش شير توليدي و عملكرد توليد مثلي باعث ضرر اقتصادي به پرور شدهندگان گاو
شيري م يشود. کاهش مصرف خوراک به میزان 8 تا 12 درصد و یا بیشتر که به دنبال آن باعث
کاهش تولید شیر نیز می شود ضمن اینکه بخشی از موادغذایی مصرف شده نیز صرف کنترل
و حفظ دمای بدن دام می شود و از آنجایی که گاوهای پرتولید خوراک بیشتری مصرف
می کنند حساسیت بیشتری به استرس گرمایی دارند. در یک واحد گاوداری این تنش می تواند
روزانه 4 کیلوگرم تولید را در هر دام پایین آورد که این میزان در یک دوره تولید شیر می تواند
مقدار زیادی از تولید را کاهش دهد.
گاوداری
 
7. خطر بروز اسيدوز در دوره استرس گرمايي خطر اسيدوز افزايش ميي‌ابد. فاكتورهايي كه با مشكلات اسيدوزي مربوط م يباشند عبارتند از: كاهش مصرف ماد هي خشك با نسبت علوفه كمتر، کاهش نشخوار، کاهش ترشح بزاق و در نهایت ایجاد اسیدوز در دام که تمام اين فاكتورها با كاهش بازده غذايي مرتبط ميباشد و به دنبال آن توليد شير و اغلب اوقات چربي شير نيز كاهش ميي‌ابد. علاوه بر اين اسيدوز وضعيت كلي سلامتي حيوان، باروري و طول عمر مفيد توليدي گاو را تحت تاثير قرار ميدهد.
 
8. استرس گرمایی در گاوهای آبستن منجر به کاهش وزن گوساله می شود و بعد از زایش، گوساله دچار اختلالات متابولیکی می شود.
 
9. در استرس گرمایی معمو لا گاو سرپا می ایستد که ناراحتی مفاصل را به همراه خواهد داشت.
 
10 .استرس گرمایی باعث می شود فحلی کاهش و یا هنگام شب بروز کند و طول مدت آن نیز کم می شود. این اثر در گاوهای بالغ بیشتر از تلیسه ها است.
استرس گرمایی یك عامل مهم در ناباروری گاوهای شیرده بوده و از لحاظ اقتصادیخسارتهای شایان توجهی را باعث م یگردد. از جمله مواردی كه طی استرس گرمایی میتواند تحت تاثیر قرار گیرد اختلال در فعالیت طبیعی تخمدان
میباشد که در نهایت باعث کاهش عملکرد تولید مثلی و به خطر افتادن سلامت دام و ضرر اقتصادی به دامدار می باشد.

 

در سایت چارپا میتوانید قیمت دام زنده ، قیمت گاو زنده و همچنین دامداری های بزرگ و رسمی کشور را به راحتی پیدا کنید و خدمات و محصولات خود را ثبت کنید.

 

 

 

 

 

 

در سالن پرورش بلدرچین گرمایش باید چگونه باشد؟

 

تجهیزات گرمایشی سالن پرورش بلدرچین

با توجه به حساسیت بالای جوجه های بلدرچین به کاهش درجه حرارت و نیاز آنها در چند روز اول دوره پرورش به دمای 36 درجه سانتیگراد، در سال نهایی پرورش از شیوه های مختلفی برای تأمین این درجه حرارت استفاده میشود.

یکی از سیستم های رایج گرمایشی هیتر است که با نصب ترموستات روی آن میزان درج حرارت سالن تا حدودی قاب تنظیم است. با توجه به کوچکی جثه جوجه بلدرچین به خصوص در هفته اول و حساسیت زیاد به شوک حرارتی می توان با محصورکردن گروهی جوجه ها با کارتن پلاست و قراردادن لامپ های مادون قرمز حرارتی به عنوان مادر مصنوعی در وسط آن دمای مورد نیاز جوجه هایی را که احساس سرما  میکنند، تأمین کرد .

نحوه قرارگرفتن جوجه بلدرچین ها در زیر مادر مصنوعی تعیین کننده وضعیت گرمایی آن هاست .

در دمای زیاد

جوجه ها نفس نفس میزنند  ، بال هایشان می افتدو از مادر مصنوعی فاصله میگیرند و به کنارها میروند.

در دمای کم:

پرنده مضطرب و پرسروصدا میشود  وبه سمت مادرمصنوعی میرود و بدین ترتیب جوجه ها بر روی هم انباشته میشوند.

در صورت وجود کوران هوا:

جوجه ها به سمت مخالف جهت وزش کوران حرکت میکنند و بر روی هم انباشته میشوند.

در دمای مناسب و مطلوب:

جوجه ها  به طور یکنواخت در زیرمادر مصنوعی پراکنده میشوند و راحت و آرام هستند.

سایت چارپا

که مرکز آنلاینی برای طیور پرورشی و مولد ایران میباشد علاوه بر بلدرچین میتوانید طیوری همچون شترمرغ، بوقلمون ، کبک ، و دیگر پرندگان و همچنین بازا بزرگی برای اسب و سگ و گربه ی ایران میباشد .

 

 

آیا میدانید زبنور عسل چه محصولاتی دارد؟

  

توليدات زنبور عسل    

   1 عسل:

 از نظر عموم مردم، تنها محصول زنبور همان عسل است و بعضي به اشتباه معتقدند زنبور گلها را مي خورد، حال آنکه نه تنها اينگونه نيست، بلکه همانطور که در بالا اشاره شد، هيچگونه زياني به گلها وارد نمي کند. اما عسل تنها محصول زنبور نيست، و يکي از چند محصول اين موجود است.

جهت جمع آوري شهد گلها، زنبور به سراغ آنها رفته، با خرطوم خود شهد گلها را مکيده، در کيسه ذخيره عسل موجود در شکم خود جمع آوري نموده، بعد از پر شدن کيسه به کندو مراجعه و آنها را در داخل حجره هاي مخصوص تخليه ميکند. اين کار را از طلوع تا غروب آفتاب ادامه مي دهد و بعد از غروب دوباره شهدها را مکيده، بعد از غليظ کردن و اضافه کردن آنزيم دياستاز، مجدداً در داخل حجره ها خالي مي کند، اين عمل را چندين بار تکرار مي نمايد تا شهد گلها تبديل به عسل مي گردد.

لازم به توضيح است که براي توليد يک گرم عسل، زنبور بايد روي 15 هزار گل بنشيند (15 ميليون پرواز براي توليد يک کيلوگرم عسل)

2 موم:

 زنبور از موم جهت خانه سازي استفاده مي کنند و توسط خود زنبور توليد مي شود. لازم است بدانيم که براي توليد يک کيلو گرم موم توسط زنبور 12 کيلو گرم عسل مصرف مي شود.

 3 زهر زنبور عسل:

زنبور بندرت نيش زده و فقط زماني که فشار عصبي زيادي به وي وارد شود، نيش مي زند و با توجه به نوع ساختمان نيش که حالت چتري دارد، بعد از وارد شدن به داخل بدن، با قسمتي از محتويات شکم باقي مانده، در نتيجه موجود از بين مي رود و به اين طريق از ورود احتمالي آلودگي به داخل کندو جلو گيري مي شود

4 بره موم:

 يکي ديگر از محصولات زنبور عسل بوده که جهت پر کردن درزها و ضدعفوني کردن حجره ها و محيط داخل کندو استفاده مي شود و از نظر رنگ کمي تيره تر از موم است.

5گرده گل:

پودري با رنگهاي مختلف بوده که توسط زنبور ازگل ها جمع آوري شده و به تغذيه لاروها و زنبوران جوان مي رسد. گرده خواص تغذيه اي فوق العاده اي داشته و هيچ چيز ديگر نمي تواند جاي آنرا در تغذيه زنبور بگيرد.

6ژله رويال:

 

همان غذاي شاهانه بوده و غذاي مخصوص ملکه است که توسط زنبوران تازه متولّد شده توليد مي گردد و همچنين براي تغذيه لاروها در سه روز اول تولّد ضروري است. مزّة آن ترش و به رنگ سفيد بوده و زود فاسد مي گردد لذا زياد قابل نگهداري در کندو نمي باشد.


موم زنبور عسل

سايت چارپا مرکز حيوانات و باغ و مزرعه ميباشد .در اين سايت شما ميتوانيد انواع گربه ،اسب،سگ ، گياهان و .... خدمات آن هاو محصولات آن ها را پيدا کنيد.



 

 

 

بیماری های طیور

 

* نیوکاسل

 

یک بیماری ویروسی و بسیار واگیر است که سویه های مختلف دارد. انتشار ویروس از طریق هوا، وسایل آلوده و حمل و نقل طيور انجام می شود.

 

پیشگیری - رعایت اصول بهداشتی - نگهداری نکردن جوجه با مرغ های مسن - ضد عفونی وسایل مورد استفاده

 

- انهدام بهداشتی لاشه های تلف شده مرغ در اثر بیماری و واکسیناسیون به موقع طيور، در پیشگیری مؤثر است

 

آبله طیور

 

یک بیماری ویروسی است که از راه مخاط چشم و زخم های ناحیه ریش و تاج انتقال می یابد.

 

پیشگیری از طریق مایه کوبی و ضد عفونی جایگاه است. همچنین نور خورشید به علت خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد، می تواند باعث از بین رفتن عامل بیماری آبله در جایگاه های آلوده شود

 

 

 

 

 

بیماری تنفسی یا C.R.D

 

از بیماری های میکروبی است. راه های انتقال آن؛ - از طریق تخم مرغ آلوده به جوجه - تماس جوجه سالم با جوجه بیمار و عدم تهویه صحیح آشیانه است.

 

علائم بیماری C.R.D

 

ترشحات بینی، انسداد سوراخ های بینی، انبساط سینوس ها با مواد پنیری شکل، ورم نای، کدر شدن کیسه هوایی، کم شدن اشتها، لاغری و خرخر کردن.

 

پیشگیری با رعایت اصول بهداشت و به خصوص تهویه صحیح در آشیانه قابل پیشگیری است.

 

 

 

* عارضه خود خوری (کانی بالیسم)

 

عارضه خودخوری در طیور به علل مختلف از جمله: کمبود پروتئین بالا بودن انرژی جیره، تراکم زیاد در آشیانه، کمبود آبخوری و دانخوری و حساسیت آنها به رنگ قرمز به وجود می آید.

 

درمان این عارضه

 

- نوک چینی در مرغ بومی در سن ۲-۱ هفتگی که دو سوم از نوک بالایی و یک سوم از نوک پایینی را می چیند،

 

- افزایش تعداد دانخوری و آبخوری و در نتیجه کاهش تراکم در آشیانه، - بالا بردن پروتئین جیره، کاهش نور با استفاده از لامپ های با نور قرمز، - افزودن مقداری نمک به آب آشامیدنی طیور، جدا کردن طیور زخمی، و درمان آنها با استفاده از اسپری آنتی بیوتیکی، از جمله راه های درمان عارضه خودخوری است.

 

عارضه پرخوری این عارضه بیشتر در مرغ های تخم گذار دیده می شود. به این صورت که لوله گوارش طيور، با خوردن پر، مسدود شده و باعث تلفات می شود.

 

وجود انگل های جلدی در روی بدن طیور، کمبود پروتئین جیره و کمبود دانخوری و آبخوری در آشیانه و به طور کلی خوراک مرغ ، از علل بروز این عارضه می باشد.

 

 

در سایت چارپا میتوانید تولید کننده ها و پرورش دهنده های سگ گربه طیور و همچنین خوراک دام و طیور از جمله بلدرچین، بوقلمون ، شترمرغ و ... را به راحتی پیدا کنید و خدمات و محصولات خود را ثبت کنید .

 

 

 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
<-blogads->