سن درخت: 

درخت تازه کاشته شده چون سیستم ریشه محدودتری دارد نسبت به درخت استقرار یافته به دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارد.

زمان سال: درخت در نیمه تا اواخر تابستان به آب خیلی زیادی نیاز دارد بخصوص که دماها خیلی بالا باشند. در شرایط بهار گرم ، رطوبت ذخیره شده در ایام زمستان در خاک تخلیه می گردد.


شرایط آب و هوا:


 در سال های خشک ، رطوبت خاک در اوایل فصل مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین اوج دوره نیاز به آب درخت طولانی تر می شود. در سال های بسیار مرطوب ، ممکن است درخت تا اوایل تابستان یا به بعد به آبیاری نیاز نداشته باشد.


شرایط خاک:


 آب مورد استفاده درختان در خاک ذخیره می شود. نوع خاک ، عمق و وضعیت آن بر مقدار آبی که خاک می تواند ذخیره نماید تاثیر می گذارد. خاک های رسی به مقدار بیشتر آب نگه می دارند و می توانند به تعداد آبیاری کمتری نیاز داشته باشند. در حالی در خاک های شنی وسبک برعکس می باشد.


نوعدرخت: 


برخی از درختان به محض استقرار یافتن به آبیاری اضافی نیاز ندارند درحالیکه گونه های دیگر بدون آبیاری در طول تابستان نمی توانند رشد و نمو نمایند.
سرعت استفاده از آب توسط درختان به خواص آنها در استفاده از آب ، مرحله نمو و شرایط محیط بستگی دارد. شرایط اقلیم در حال تغییر ، بالا رفتن دمای محیط ، رطوبت نسبی پائین ، سرعت زیاد باد ، میزان زیاد تشعشع خورشیدی همه بر میزان مصرف آب توسط درخت تاثیر می گذارند.
هرچه درخت سیستم ریشه گسترده ای در خاک داشته باشد راندمان و قدرت بهره برداری از حجم خاک به حداکثر می رسد و دسترسی درخت به آب خاک بیشتر می گردد.
یک روش کلی برای تعیین نیاز آبی روزانه درختان استفاده از قطر تنه درختان است ، به عنوان مثال اگر قطر تنه درختان سیب ، گیلاس و گردو ۳۰ سانتی متر باشد نیازآبی روزانه ها آنها حدود ۴/۰ لیتر می باشد و با همین قطر در مورد درختان میوه گلابی ، هلو و آلو حدود ۲۸/۰ لیتر است.
بسته به بافت خاک ، وزن مخصوص خاک (
خرید خاک) ، دمای روزانه ، و مقادیر بارندگی به میزان ۷۵-۲۵ لیتر آب در هر هفته برای سالم نگهداشت درخت میوه لازم می باشد.



کود دهی درختان میوه

تغذیه درختان در زمستان نیز حایز اهمیت است. استفاد از کود باعث ایجاد تعادل بین خاک و گیاه میشود. عناصر مورد نیاز درختان عبارت اند از :

  1. فسفر
  2. ازت
  3. پتاسیم
  4. گوگرد
  5. منگنز
  6. کلسیم
  7. آهن
  8. روی
  9. مس
  10. مولیبدن

استفاده از کودهای فسفره، پتاسه و ریز مغزی ها به صورت سولفات و کود دامی مناسب می باشد.